Aktualno軼i >>> IX Spotkania Englingowskie w Prositach >>>

 .: J霩ek z Prosit - nieznany kandydat na o速arze

J紌EK Z PROSIT - NIEZNANY KANDYDAT NA OΡARZE

IX Dni Eglingowskie odby造 sie w Prositach ko這 Bisztynka w ostatni weekend. By造 skromne, tak jak skromnym ch這pcem by Josef Engling, kt鏎y urodzi si w豉郾ie w Prositach w 1898 roku. W po這wie czerwca w Trewirze (Niemcy) zako鎍zy豉 si diecezjalna cz窷 jego procesu beatyfikacyjnego. Go軼iem Spotka by - mi璠zy innymi - postulator procesu beatyfikacyjnego J霩efa Englinga, ks dr Jan Korycki ze Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego z Rzymu. Msz w intencji beatyfikacji Englinga odprawi ks. biskup Jacek Jezierski.

O Englingu - zupe軟ie nieznanym szerzej kandydacie na o速arze - opowiada Alicja Kostka - osob najbardziej zaanga穎wana w naszym kraju w ten proces beatyfikacyjny - w豉軼icielka domu w kt鏎ym wychowywa si m這dy Josef.

- By豉m na 3 roku studi闚 na KUL w Lublinie, gdy zainteresowa豉m si Ruchem Szensztackim. W jednej z ksi捫ek o tym Ruchu, na jej pierwszych kartach, znalaz豉m portret Englinga i wiadomo嗆, 瞠 urodzi si na Warmii. Jako rodowita Warmianka postanowi豉m pozna go bli瞠j. Przede wszystkim pojecha豉m do Prosit, aby znale潭 jego dom rodzinny. W闚czas proboszczem w Prositach by ksi康z Bronis豉w Magdziarz. Wskaza mi to miejsce. Skromny dom w kt鏎ym mieszka豉 bezdzietna wdowa - babcia Alina Barszczewska. Ksi康z Magdziarz robi wszystko, aby ten dom zachowa. Przez wiele lat by niezamieszka造 i popada w ruin. To ksi康z Magdziarz osiedli tam babci Alin. Ja trafi豉m tam pod koniec jej 篡cia. Przed jej 鄉ierci ksi康z przepisa dom Englinga na mnie i tak sta豉m si jego w豉軼icielk. Ch皻nie zamieszka豉bym tu na sta貫, ale nie mam w pobli簑 pracy. Na razie bywam w nim w wekkendy i cz窷ciej w czasie roku szkolnego, gdy prowadz warsztaty Wtedy w roku 1997, w Prositach nikt nie wiedzia nic o Englingu. Babcia Alina Barszczewska wiedzia豉 tylko tyle, 瞠... mieszka tu 鈍i皻y. By豉 przyzwyczajona do takich "nalot闚" pojedy鎍zych os鏏, kt鏎e chcia造 chocia zerwa koniczynk z podw鏎ka Englinga. By造 to g堯wnie osoby z zachodnich Niemiec, gdzie ta posta by豉 stosunkowo dobrze znana. Jako jedyna cz這nkini Ruchu Szensztackiego z naszego regionu postanowi豉m pozna bli瞠j Englinga i jego d捫enie do 鈍i皻o軼i.

- Teraz nazywam go zwyczajnie - J霩kiem. Zgin掖 w wieku 20 lat pod Cambrai, we Francji, na froncie I Wojny 安iatowej. Wtedy by豉m w podobnym wieku. Traktuj go jak brata. Podobnie traktuj go m這dzi ludzie, kt鏎zy poznaj dopiero t posta na organizowanych przeze mnie warsztatach. M這dzi ludzie odkrywaj w nim swego kumpla, koleg i przyjaciela. Przekonuj si, 瞠 nie jest niedost瘼ny i nieosi庵alny, a tak traktuje si przecie wielu 鈍i皻ych. Inaczej by這 z pokoleniem starszym. Gdy w 1999 roku zmar豉 babcia Barszczewska i ja sta豉m si w豉軼icielk domu J霩ka, podchodzili do mnie nieufnie, tak jak i do tej postaci. "Przecie to Niemiec" - m闚ili. Niekt鏎zy m闚ili o tym, 瞠 ca造 Ruch Szensztacki (do kt鏎ego Engling nale瘸) to jaka inna wiara. Dopiero po zorganizowaniu w 2000 roku I Spotka Englingowskich to nastawienie zacz窸o si powoli zmienia. Wtedy mieszka鎍y poznali J霩ka jako zwyk貫go ch這paka z rodziny krawca, kt鏎y tylko dba znacznie wi璚ej ni inni o sw鎩 rozw鎩 duchowy, intelektualny i religijny.

- Odk康 lepiej pozna豉m J霩ka sta si dla mnie wzorem osobowym, a moje 篡cie jest inspirowane przez niego. Nie bez przyczyny. Nawet na froncie troszczy si o swoje powo豉nie - chcia by ksi璠zem, ale te powo豉nia innych 穎軟ierzy. Potrafi dzieli si z kolegami 篡wno軼i, kt鏎ej nie dostarczano im w wystarczaj帷ych ilo軼iach. Gdy chciano wys豉 na zwiad 穎軟ierza posiadaj帷ego liczn rodzin poszed tam za niego. Zajmowa si zbieraniem rannych i grzebaniem zabitych 穎軟ierzy, co nie by這 wtedy oczywisto軼i. W plecaku nosi ksi捫ki. Ci庵le prowadzi sw鎩 dziennik i organizowa sw鎩 dzie z uwzgl璠nieniem praktyk religijnych. W tym "rozk豉dzie dnia" przewidywa te takie przedsi瞝zi璚ia jak doskonalenie swojej wymowy (mia jej wad). Jeszcze jako dziecko w Prositach namawia starszych do uczestniczenia w codziennej Mszy 鈍i皻ej. Odnotowa, 瞠 to mu si nie uda這. Czyni to tak瞠 na froncie. S逝篡 do Mszy jako ministrant polowy.

- Dzi Engling mo瞠 by wzorem dla m這dych ludzi chocia 鈍iat jest zmieniony i nie sprzyja powstawaniu podobnych postaw. Obserwuj jednak, 瞠 ludzie, coraz cz窷ciej szukaj jakiego miejsca gdzie mog si wyciszy i zapyta siebie samego "kim jestem?". Szukaj miejsc gdzie mog skorzysta z dobroczynno軼i takich os鏏 jak Josef Engling. Nie da si 篡c w ci庵造m stresie, z syndromem wypalenia. Dlatego wielu ludzi, szczeg鏊nie z du篡ch o鈔odk闚 miejskich, trafia do skromnego domostwa J霩ka w Prositach. Wiem od moich go軼i, 瞠 wyje盥瘸j st康 lepsi, odnowieni. Ja traktuj to jako co nadprzyrodzonego. Obserwuje si to w wielu miejscach narodzin ludzi 鈍i皻ych. Cho熲y w Wadowicach.

- Proces beatyfikacyjny J霩efa Englinga rozpocz掖 si w 1952 roku. Inicjatywa, aby go przeprowadzi pojawi豉 si znacznie wcze郾iej, bo ju w 1930 r. Po pewnych zawirowaniach zako鎍zy si - na poziomie diecezjalnym - 17 czerwca 2008 r. By豉m jednym ze 鈍iadk闚 w tym procesie. Nie wolno mi m闚i co zezna豉m. To jest tak, 瞠 przed og這szeniem beatyfikacji nie mo瞠 by kultu publicznego danej osoby. Z drugiej strony do procesu potrzebne s 鈍iadectwa i znaki, i ludzie zwracaj si do tej osoby. Poniewa zwracam si z pro軸ami do Englinga da豉m temu 鈍iadectwo w procesie. Jako jedyna osoba z naszego kraju. Mog doda, 瞠 ca造 czas do鈍iadczam dobroczynnego wp造wu J霩ka na moje 篡cie.

- Wiem, 瞠 nastawienie wielu wiernych Ko軼io豉, bardzo tradycyjnie traktuj帷ych wiar, do mnie,jest co najmniej podejrzliwe. Twierdz oni, 瞠 osoby 鈍ieckie nie powinny si zajmowa podobnymi rzeczami. Uznaj to za domen ksi篹y i zakonnik闚 oraz zakonnic. To mylna postawa. W ko軼iele posoborowym dzia豉nia w licznych ruchach chrze軼ija雟kich traktowana jest jako "powiew Ducha 安i皻ego". Tak m闚i o nich cho熲y Jan Pawe II. Dzi Ko軼i馧 musi oferowa wiernym co wi璚ej ni niedzieln Msz, spowied i procesj. Cho熲y religijne weekendy, rekolekcje, spotkania. Ludzie poszukuj i je郵i nie da im tego Ko軼i馧, znajd to "co" gdzie indziej.

Ruch Szensztacki jest mi璠zynarodow wsp鏊not duchow, nale膨c do Ko軼io豉 rzymskokatolickiego. Miejscem powstania i g堯wnym miastem Ruchu jest Sch霵statt - dzielnica miasta Vallendar, le膨cego ko這 Koblencji w Niemczech. Ruch ma form federacyjn, a koordynowany jest prze tzw. prezydium generalne, kt鏎ego siedzib jest r闚nie Sch霵statt. Celem Josefa Kentenicha, za這篡ciela Ruchu by這, nadanie Ko軼io這wi i wierze w Chrystusa nowego, nowoczesnego wygl康u. Jego funkcj by這 duchowe towarzyszenie i wspieranie m這dzie鎍闚. Spe軟iaj帷 swoje zadanie doszed do wniosku, 瞠 Ko軼i馧 sk豉da si z niezliczonych formu, zasad i tradycji, jednak dla ludzi cz瘰to jest jedynie irytuj帷ym obowi您kiem.W celu ponownego zgrania wiary chrze軼ija雟kiej z 篡ciem codziennym za這篡 wraz z grup zainteresowanych m這dych m篹czyzn, 18 pa寮ziernika 1914 grup, kt鏎ej celem by這 odnowienie wiary katolickiej, nie tyle od strony teoretycznej co przez obserwacje 篡cia codziennego.

Wi璚ej o Ruchu Szensztackim przeczytacie na stronie www.szensztat.pl >>>

Andrzej Grabowski - 07.07.2008 r.

Copyright: www.bisztynek.strona.pl 2008