Aktualno軼i >>> Narodowe 安i皻o Niepodleg這軼i w Szkole Podstawowej w Bisztynku >>>

 .: 11 listopada - Polskie 安i皻o Niepodleg這軼i

Uczniowie uczcili Narodowe 安i皻o Niepodleg這軼i

Uczniowie Szko造 Podstawowej w Bisztynku uroczy軼ie uczcili Narodowe 安i皻o Niepodleg這軼i. W szkole odby造 si dwa uroczyste apele: dla uczni闚 klas I-III i klas IV-VI. Dzieci z klas starszych (t uroczysto嗆 ogl康ali鄉y) opowiedzia造 o Dniu Niepodleg這軼i z pomoc reporter闚 telewizyjnych i ekspert闚 zaproszonych do studia tv. Taki by scenariusz przygotowanego, pod kierunkiem Danuty Garczy雟kiej i Alicji Iwanyk, przedstawienia.

Uroczysty apel rozpocz掖 si od od酥iewania Hymnu Narodowego przy wprowadzonym na sal sztandarze szko造. P騧niej ""przenie郵i鄉y si" do studia telewizyjnego. Prezenterka zapowiada materia z Warszawy, sond uliczn na temat wiedzy Polak闚 o dniu 11 listopada. Reporter - Kuba Paszkiewicz - pyta przechodni闚: "Czym dla pana jest data 11 listopada?"

Dla jednych jest to czerwona kartka z kalendarza i mo積a sobie d逝瞠j pospa oraz odwiedzi szwagra, inni wiedz, 瞠 to 安i皻o Niepodlego軼i, ale myl je z Dniem Zwyci瘰twa po II wojnie i dziwi si, 瞠 nie jest odbchodzone w maju, a jeszcze inni wiedz wi璚ej o Narodowym 安i璚ie Niepodleg這軼i i kojarz dat z zako鎍zenie I wojny, ale nie maj poj璚ia, co si wydarzy這 w闚czas w rodz帷ej si Polsce.

Reporter podsumowuje wypowiedzi przechodni闚: "Jak wida, wiedza przeci皻nego Polaka na temat genezy dzisiejszego 鈍i皻a jest mizerna".

W studio telewizyjnym pojawiaj si zaproszeni przez Mart Winiarczyk eksperci z tytu豉mi profesora, docenta i doktora. Kacper Wadecki, Pawe Maksymiuk i ㄆkasz Gogali雟ki k堯c si w studiu, przedstawiaj w豉sne interpretacje historyczne, przerywaj wypowiedzi innym. Jeden z nich m闚i o roku 1772 jako ""haniebnym uk豉dzie trzech mocarstw rozbiorowych", drugi o tym, i Polska sama uczyni豉 z siebie "k御ek 豉twy do zdobycia". - Przez lata 幢e rz康zona, sk堯cona, bardziej dbaj帷a o prywat ni sprawy publiczne - nieuchronnie zmierza豉 do upadku - m闚i docent w studiu tv. Eksperci rozmawiali o kolejnych zrywach niepodleg這軼iowych w czasie zabor闚. - Niestety ka盥e z powsta ko鎍zy這 si kl瘰k i to nie tylko z powodu znacznej przewagi wroga. Jak zwykle w przypadku Polak闚 - zabrak這 jedno軼i w narodzie! - m闚i wspominany ju docent.

Eksperci ostatecznie zgodzili si jedynie z symbolik daty 11 listopada. Warto i tu przypomnie dlaczego akurat 11 listopada obchodzimy Narodowe 安i皻o Niepodleg這軼i.

11 listopada 1918 roku w Compiegne pod Pary瞠m podpisano zawieszenie broni pomi璠zy Niemcami, a pa雟twami zachodnimi. Jest to symboliczna data zako鎍zenia I wojny 鈍iatowej. Tego samego dnia Rada Regencyjna utworzona na ziemiach polskich przekaza豉 J霩efowi Pi連udskiemu dow鏚ztwo nad Polskimi Si豉mi Zbrojnymi. Obwo豉no go tak瞠 Naczelnikiem Narodu. St康 uznanie daty 11 listopada za pocz徠ek II Rzeczypospolitej.

Kolejna cze嗆 odgrywanego przez uczni闚 programu telewizyjnego to wizyta reportera Damiana Sob鏒ki w... Szkole Podstawowej w Bisztynku. Odbywa si tu akademia z okazji Narodowego 安i皻a Niepodleg這軼i. Reporter podpatruje przedstawienie. Uczniowie recytuj wiersze i 酥iewaja patriotyczne pie郾i. S造szymy m.in:

To co prze篡這 jedno pokolenie, drugie przerabia w sercu i pami璚i.
I tak pochodem id cienie..., cienie..., a si nast瘼ne zn闚 na krew po鈍ieci!
Wspomnienie dziad闚 pie郾i jest dla syn闚, od Belwederu po sniegi Tobolska.
I zn闚 przez wnuki grzmi piorunem czyn闚 pie填... czyn... wspomnienie
To jedno. To Polska!


Zdaniem reportera Damiana Sob鏒ki, podsumowuj帷ego sw wizyt w Szkole Podstawowej w Bisztynku, uczniowie pomy郵nie zdali sw鎩 egzamin z patriotyzmu. A starsi mieszka鎍y Bisztynka, cho熲y rodzice tych uczni闚? Z tym pytaniem pozostawiamy Was wszystkich. Odpowiedzcie sobie sami...



Moim zdaniem:
Przedstawienie w wykonaniu uczni闚 klas IV-VI w Szkole Podstawowej w Bisztynku by這 - ju od wielu lat - najlepiej skonstruowanym, opartym na dobrze dobranym scenariuszu. Obserwowali鄉y nie tylko "aktor闚" tego przedsi瞝zi璚ia, ale i widz闚. Ich koleg闚. Wida by這 powag i refleksje. Czy by造 to refleksje dotycz帷e samej historii, czy te przywar Polak闚, kt鏎e dzieciaki bezlito郾ie wytkn窸y? Tego nie wiem. Te przywarty pozwoli貫m sobie "wyt逝軼i" w powy窺zym tek軼ie.

Refleksje na temat przywar "narodowych" opanowa造 mnie ju po przedstawieniu, wieczorem, gdy w TVP Historia obserwowa貫m polemik dw鏂h profesor闚 i doktora. Rozmawiali o roli Romana Dmowskiego w odzyskiwaniu niepodleg這軼i w latach poprzedzaj帷ych rok 1918. Ka盥y z nich przedstawia w豉sn interpretacj historii. Polemiki by造 do嗆 ostre i nie prowadzi造 do wsp鏊nego stanowiska. Ka盥y z historyk闚 pozosta przy w豉snym zdaniu. Jak zwykle?! A swoj drog. Czy mo積a "interpretowa histori"?

Andrzej Grabowski - 11.11.2011 r.

Copyright: www.bisztynek24.pl 2011